۲ سال پیش پسرهایم را به‌خاطر نداشتن خودروی شخصی و پول کافی نتوانستم به مدرسه بفرستم و یک سال از تحصیل عقب ماندند. پارسال هم یکی در میان با تاکسی‌های اینترنتی مدرسه می‌رفتند. اما امسال خیالم راحت است؛ نه‌تنها سرویس‌شان رایگان است، بلکه راننده‌ها قابل اطمینان هستند و رفتار بدی با بچه‌هایم ندارند.

سرویس معلولان

همشهری آنلاین - اینها گفته‌های مادر شایان و امیرضا در حاشیه آیین بهره‌برداری از ناوگان سرویس مدارس استثنایی است. مادری که فرزندانش در عین معلولیت جسمی و حرکتی، به درس و مشق علاقه دارند و نبود امکانات مناسب برای تردد باعث شده از علاقه‌شان باز بمانند. البته امسال نه‌تنها شایان و امیرضا بلکه ۵۶۰۰ دانش‌آموز مشمول این خدمات شده‌اند.

کاهش دغدغه مدیران و خانواده‌ها

برای مراسم همه گروه‌های‌ دانش‌آموزان کم‌توان از نابینا و دارای سندروم تا مبتلا به اوتیسم دعوت شده‌اند. دانش‌آموزان به همراه اولیا و تعدادی هم با مربیان مدرسه‌شان با سرویس‌هایی که برایشان تدارک دیده شده وارد حیاط مدرسه استثنایی نابینایان محبی (موفقیان) می‌شوند. این مدرسه به‌گفته مدیر ۱۰۶دانش‌آموز کم‌بینا و نابینا دارد و سال گذشته دانش‌آموزانش جزو مدارس استفاده‌کننده از سرویس رایگان بوده‌اند. علی اسدی می‌گوید: نبود سرویس برای بچه‌های عادی معضلی بزرگ محسوب می‌شود چه برسد به بچه‌های دارای معلولیت. به‌ویژه اینکه دانش‌آموزان مدارس استثنایی از نقاط مختلف شهر تهران می‌آیند و نیازمند استفاده از خدمات‌اند. از طرفی دغدغه ما هم کمتر شده و دیگردنبال راننده‌ها، پول سرویس و... نیستیم.

خیال آسوده راننده‌ها و مربیان

هنگام پیاده شدن دانش‌آموزان از سرویس برخی از راننده‌ها کمک حال دانش‌آموزان می‌شوند. محرم ثقفی ازجمله آنهاست که ۱۵سال سابقه فعالیت در سرویس مدارس دارد. او معتقد است بچه‌ها از لحظه سوارشدن به خودرو تا پیاده شدن نیاز به آرامش دارند: با طرح شهرداری و واگذاری کار به شرکت خودرو سرویس شهر نه‌تنها خانواده‌ها، بلکه راننده‌ها هم دغدغه‌شان کمتر شده است. چون در گذشته با معضلاتی مانند دریافت پول سرویس مواجه بودیم اما حالا طرف ما شهرداری است. ابراهیم خسروی که مربی مدرسه کودکان مبتلا به اوتیسم است می‌گوید: کودکان مبتلا به اوتیسم ترافیک کلافه‌شان می‌کند. در گذشته با رسیدن دانش‌آموز یکی از دغدغه ما آرام کردن آنها بود که گویا این مشکل هم با سرویس‌های جدید رفع می‌شود. با همراهی نهادهای مختلف بسیاری از مشکلات مانند سرویس مدرسه را می‌توان حل ‌کرد.

روزهای بد تمام شد| ۲۰ میلیون تومان در سال هزینه می کردیم

رفتار نادرست و میلیون‌ها تومان هزینه

دانش‌آموزان تک‌تک یا گروهی وارد سالن می‌شوند. فرشاد زارع‌کیا پس از پیاده شدن از سرویس با ویلچر مسیر ورود به سالن را تردد می‌کند. او به تازگی در مسابقات استانی پرتاب وزنه رتبه دوم کسب کرده و در پایه دهم درس می‌خواند. درباره استفاده از سرویس می‌گوید: روزهای بدی را گذراندم. گاهی تاکسی‌های اینترنتی پذیرشم نکردند و به مدرسه نرسیدم. یا به‌دلیل رفتار بد راننده‌های اینترنتی و حتی سرویس‌های خصوصی، بعضی دوستانم درس و مشق را کنار گذاشتند. پروین، بچه خورشید هم شاهد چنین برخوردهایی بوده است و او که در سال ۲۰میلیون تومان برای تردد پسرش از تهرانپارس به مدرسه‌ای در پاسداران هزینه می‌کرده، می‌گوید: خانواده‌های دارای فرزند معلول، یک‌سری هزینه برایشان ایجاد می‌شود و مشکل نبود سرویس هم دردسر بزرگی است. چه خوب که امسال این مشکل حل شد.

مسئولان در حاشیه مراسم چه گفتند؟

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران: بعد مسافت خانه تا مراکز آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی مهم‌ترین مشکل خانواده‌هاست، بنابراین سرویس مدارس حائز اهمیت است. این دغدغه‌مندی با همکاری شرکت خودرو سرویس به پایان رسید و از نظر کیفی و کمی بهترین امکانات به خانواده‌ها و دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش: دانش‌آموز استثنایی نیاز ویژه‌ای دارد که این نیازها برای خانواده‌ها هزینه و امنیت روانی را در پی دارد، ‌ اما ورود شهرداری تهران و تخصیص سرویس مدارس به دانش‌آموزان استثنایی باعث شد تا بار سنگینی از روی دوش خانواده برداشته شود.

زهرا شمس‌احسان، عضو شورای اسلامی شهرتهران: تقاضا داریم که همکاران دوباره نیازسنجی و امکان‌سنجی کنند تا ببینیم خانواده‌ها با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؛ چراکه بهمن‌ماه تخصیص اعتبارات را در شورا داریم تا براساس اعلام نیاز از سوی خانواده‌ها، تخصیص‌ها انجام شود. در این میان جلب مشارکت مردمی حتما در دستور کار باشد که ما بتوانیم نیازها را پوشش دهیم.

روزهای بد تمام شد| ۲۰ میلیون تومان در سال هزینه می کردیم

خبرهای خوش حاشیه مراسم

ورود به خط ویژه
علی اصغر شریفی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران :
سرویس دانش‌آموزان استثنایی با مجوز پلیس راهور علاوه بر امکان تردد در محدوده ترافیک می‌تواند وارد خط ویژه شود، به شرط آنکه چراغ‌گردان داشته باشد.

اختصاص بودجه ۲۰۰میلیاردی
افشین جباری، مدیرعامل شرکت خودرو سرویس شهر:
شهرداری تهران همیشه مسئولیت اجتماعی قوی داشته و موضوع سرویس رایگان مدارس استثنایی هم با حمایت شورای شهر و پیگیری شهردار تهران در همین راستا انجام شد و امسال بودجه‌اش به ۲۰۰میلیارد تومان رسید.

کد خبر 884151
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha